Eerst maar het goede nieuws; de verharde  wegen zijn verhard en het fietsen gaat er geweldig op. Weer eens wat anders dan  in een weg weg te zinken. Afgelopen weken weinig emailplekken tegengekomen,  enzowel dan werkte het electriek niet, de computer deed vreemd, satelite kapot,  binnenkort doet hij het weer, hoeveel binnenkort? Wel, binnen een maand. O ja,  dat duurt een beetje te lang voor ons. Van alles wat lijkt het wel. Maar hier  dus genoeg westers vertier waar we ons aan kunnen verlustigen. Want dat is wat  we doen voor een paar dagen. En voor de verandering wordt dit emailgebeuren  gerund door een Malawi...................... Grapje, er wordt niet zoveel  gerund door Malawis. Het is een Asiaat die dit opgezet heeft. Het schijnt dat  we onze cultuur niet kunnen vergeten of zijn we onderhand zo verwend met alle  spullen en eten dat we niet meer zonder willen?? Denk eigenlijk dat dat het is.  Het zij zo, zij hij berustend. En berustend zijn we hier in Afrika. We zeggen  elke dag een paar keer tegen elkaar, ach ja, het is Afrika! 
       
     
         
      Bijna twee weken terug sinds de laatste update. Kettingen schoongemaakt in  Songea, ben je toch gauw een paar uur en twee zwarte handen mee verder.  Willemien doet meestal in de tussentijd de was in een emmer. Als het meezit met  warm water en anders in rivierwater. Was zeer nuttig de kettingen schoonmaken,  de volgende dag zaten we op en in een stofweg met aardig wat busjes en bussen.  Kortom een paar uur later waren ze weer net zo smerig als voor de reiniging, en  wij ook. Wel een mooie kleur rood trouwens, we leken wel indianen.  
        De STORM-fiets doet het perfect, na 5500km  ploeteren nog geen vuiltje op de fiets, zelfreinigend, schakelen perfect, 40  spaken wiel doet zijn plicht. Een nadeel gemerkt; heuvelaf bij 65 km per uur  begint hij te shimmien, maar als je wat harder gaat is het over. En misschien  deed de twee liter quavadrink in de rechtervoortas er ook geen goed aan. De  tubusdragers van staal zijn een goede keus, en de schwalbe banden schijnen nu  toch ervan doordrongen te zijn om heel te blijven. Zelfs de remmen zitten nog  de eerste blokjes op, terwijl Willemine al drie setjes remblokjes heeft  versleten. Konden toch voor 30 cent twee paar remblokjes kopen voor reserve.  Durf ze eigenlijk niet te gebruiken, denk als ik ze er op zet dat ze al kapotgaan.  Maar ja, heb je toch voor dertig cent plezier.  
        De Gary Fischer van Willemien heeft toch  zijn beste tijd gehad, haar achtervelg is een beetje een gatenkaas aan het  worden, begint te scheuren bij de nippels, de een na de ander. Tien seconden  lijm doet wonderen voor de scheuren. Lijm in de scheur, snel spaken ontspannen,  dan goed aandrukken en voila, als nieuw. Ze rijd nu met een lichte hobbel in  haar achterwiel maar het lijkt dat de velg goed blijft.............. Haar frame  begint te scheuren bij het bracket, na de scheur gezien te hebben maar snel wat  vuile grond eropgesmeerd, zien we dat ook niet meer en kijk ook niet meer. Als  het heel veel erger wordt hebben we ons wondermiddel.  
        Over scheuren gesproken:.... Al rijdend over  een prachtige openneerweg slash pad, kregen we een afdaling van 1600 naar 500  meter naar lake Malawi aan de Tanzaniaanse zijde een gesponsorde weg door de EU  na El Nino. Met iets bovenop de n! Wel, 1100 meter in 15 km maakt een eul  steile weg in gedeelten. De spoelgeulen waren zo diep dat als je er in reed met  de trappers horizontaal, je een mooie standaard had om je spaken te spannen.  Goed opletten dus. Om het nog spannender te maken waren de rotsen onder het  poederzand messcherp en het poederzand kon tot twintig cm diep zijn. Zelfs moi  reed erdoorheen met de voeten uit de pedalen. En ja, dat wil wat zeggen. Kortom  Wmine had een slechte tijd om erdoorheen te komen. Onderaan gekomen bij een  rivier, duurde het toch wel een tijde dat Willemien bijkwam. Toch maar even  terug. Komt er net wat de bocht om, denk bij mezelf wat is dat voor een geest.  Blijkt Willemien te zijn helemaal bedekt met wit stof van het pad. Blijkt ze  gevallen te zijn op een poederstuk. Niet echt mooie makeup maar kon ermee door.  Was goed dat ze een helm ophad, de rechterkant heeft een iets andere vorm  gekregen, en de meeste schade had ze aan haar elleboog. Eerst maar eens een  pincet en een schaduwplek opgezocht om alle steentjes uit haar elleboog te  plukken, moet zeggen ze gaf geen kik. Al met al niet zo leuk uiteraard. (Als ik  hoor hoe snel ze nu zit te typen is de schade aardig verleden tijd). Afijn,  veel ontsmetting op en in de wond geduwd, gaasje en verbandje erom, was ze  helemaal blij met het mooie witte verband. Dat is nu mijn Willemien. Volgende  dagen was ze aardig stijf, kwam eigenlijk wel goed uit dat we met een boot op  pad gingen. Kon ze wat uitrusten. Ik ook trouwens, na alle friet majai, patat  met ei gemaakt in een heleboel olie, willen de benen niet zo best meer. Als je  hier een tijdje bent wordt het al gauw duidelijk waarom ze veel big mamas  hebben, alles is zo vet als bagger en niet zoveel koolhydraten. 
    
        Tja, de boot. We konden drie dagen wachten tot de vrachtboot volgeladen was die  rechtstreeks naar Malawi ging, of de volgende dag met een boot mee die naar het  noorden van Malawi, maar nog in Tanzania aanmeerde. Een tocht van twintig uur.  En wat voor een tocht.Soms heb je mazzel, mzungu boekt eerste klas, dat was een  tweepersoons hutje op het tweede dek voor 4 dollar extra. En blij dat we ermee  waren. Het is een oude boot uit Denemarken, goed voor 75 mensen, in Denemarken  wel te verstaan. Hier kunnen er makkelijk tweehonderd mensen op, geiten, kano  waar ze mee vissen, en weet ik wat al niet meer. Ook onze fietsen pasten erop.  Hoe meer mensen er her en der op de boot kwamen, hoe meer onze fietsen bedolven  werden onder zakken houtskool, mensen en hout. Dit konden we allemaal prachtig  bekijken vanaf het bovendek waar uiteraard het gepeupel niet kon komen. Het was  een nachtelijke overtocht dus iedereen lag over elkaar heen te slapen. 5 Keer  een strandlanding gemaakt, de boot schuift gewoon het strand op, trap uit en de  chaos van het in en uitladen via een trap kan beginnen. De dorpjes zijn  afhankelijk van de boot omdat er geen wegen zijn. Hele vertoning. Al met al  weer blij van de boot af te zijn met twee intacte fietsen. Je denkt wel eens  wat als er zoveel mensen bij je fietsen kunnen komen.  
        
    
         
      Tien km tot de grens naar Malawi fietsen door bananenvelden. Prachtig. Vlak  voor de grens komt er een gast op ons afrennen, nu zal het toch gebeuren denk  je dan, maar nee het was een geldwisselaar. Nu kon hij niet zo hard lopen als  wij konden fietsen, dus het enige wat hij kon schreeuwen was come here, come  here. En tot kijk. Tja, Malawi! Een op de zeven mensen heeft aids, de regering  staat op het punt van omvallen, noodtoestand afgekondigd omdat er drie tot vijf  miljoen mensen geen eten hebben voor de komende maanden, de corruptie is  onvoorstelbaar. De vorige president wordt nu vervolgd voor donorgeld dat `ik  snap het ook niet` op zijn priverekening terecht is gekomen.  
        Het verschil tussen rijk en arm is  schrijnend. De meeste 4 wheeldrives zijn gesponsord door aids organisaties. Zal  best wel goed zijn, maar wij zien niet alteveel terug in de gehuchten waar wij  doorheenrijden. Zelfs de waterzwengelpompen worden gesponsord door het  buitenland. Het eerste wat de kinderen leren is gimmi gimmi gimmi. Het is niet  de vraag of er een kind uit een hut komt rennen als ze de mzungu op de fietsen  zien, maar hoeveel. Tot tien kinderen hebben we geteld. En als je de kinderen  ziet in hun kleren wordt het wel eens een beetje veel. Ze hebben tshirts aan  als je dat zo kunt noemen waar ik nog niet eens onze kettingen mee schoonmaak  zoveel gaten zitten erin. En het vreemde is dit land heeft alles om het een  klein paradijs te maken, water, alle soorten bomen met fruit, een goed klimaat,  maar geen mensen om het te bewerken. Als er blanken bij betrokken zijn kan er  irrigatie voor suikerriet zijn, een fabriek om suikerriet te bewerken, klinkt  misschien denigrerend, maar het is zoals het is. Tachtig procent zien we  vrouwen bezig, met hout te verzamelen voor het eten, kleren aan het wassen in  rivieren, eten maken, kinderen zogen, noem maar op. Dit is eigenlijk een wereld  voor onze beroepswerklozen, ze kunnen hier bewaker worden, houdt in op een  stoel zitten en de wereld om je heen bewonderen. En misschien is er een mzungu  die je een koekje geeft ofzo. En uiteraard is dat een mannentaak hier. Tja,  ziet er allemaal niet zo heel rooskleurig uit hier. Geerfd uit een lang lang  verleden?? 
 Voedsel in Malawi, ons pannenkoeken  debacle. Alles gekocht, eieren, melk gemaakt in Zimbabwe, en meel gemaakt in  Malawi. Vol goede moed alles klaargezet, gooi het meel in de pan om te mixen,  begint het er net zo hard uit te lopen als het eringing. Nu hoefde je niet zo  diep te bukken om te kijken wat er gebeurde, de insecten hadden toch een aardig  maal gehad in de tijd dat het meel in de winkel stond. Kortom weggooiartikel.  Niet voor de Malawi die onze vuilnis kwam ophalen. Die denkt natuurlijk weer  waarom gooien ze dat weg? Omdat wij verwende mzungu zijn. Paar dagen later  koopt Willemine Malawian melk. Lekker bakkie koffie in de avond aan het meer op  het strand. Melk erin, begint de koffie toch wel erg vreemd te doen. Eerst maar  eens laten uitwerken. Waar het op leek na vijf minuten weet ik niet, maar niet  meer om op te drinken. Maar we hebben langs het meer fietsend een paar  prachtige stekjes ondekt om onze zoektocht naar westers eten op te vullen.  Gerund door???????? Juist.  
        Willemine wou niet meer van asfaltwegen af,  maar kon zich toch niet inhouden en we waren niet zo goed om 700 hoogtemeters  te doen in 10 km. Kortom duwen. Dit was genoeg voor haar om weer tot bezinning  te komen. Asfalt it is. Lang verhaal en nog een heleboel niet inbegrepen.  Groetjes van ons en tot horens. Johan en Willemine 
        
       
  |